66 % vanhemmista on huolissaan haitallisista nettisisällöistä

2.8.2022

Moni suomalaisvanhempi hankkii kesän aikana koulunsa aloittavalle lapselle ensipuhelimen, joka on yhä useammin älypuhelin. Pienen lapsen puhelimen käyttöön liittyy kuitenkin useita huolia. Elisan kyselyssä selvitettiin vanhempien huolia liittyen lapsien netin käyttöön. Tutkimuksen mukaan kaksi kolmesta vastaajasta on vähintään melko huolissaan netin sisältöjen haitallisuudesta lapsille. Keväällä alkanut Venäjän hyökkäys Ukrainaan nosti vanhempien huolta yli puolella vastanneista.

Eniten huolestuneita löytyy 7–9-vuotiaiden lasten vanhemmista, sillä tutkimuksessa tässä ryhmässä huolestuneiden määrä kohosi 74 prosenttiin. Kyselyyn vastanneiden vanhempien mukaan 92 prosentilla yli 7-vuotiaista on käytössä älypuhelin - Kuitenkin vain vajaa puolet vastanneista vanhemmista kokee, että älypuhelin on soveltuva laite 7–8-vuotiaalle. 

- Olemme Elisalla havainneet, että vanhemmat ovat ristipaineessa ensipuhelimen hankinnan edessä – lapsille ei enää kelpaa ns. peruspuhelin, jossa ei ole nettiä ja tarvetta on yhteydenpidolle sekä lapsen paikannukselle. Älypuhelimessa sisältöjen saatavuutta on haastavaa rajata, joten olemme etsineet suomalaisten ongelmaan muita ratkaisuja, jolla voisimme vähentää vanhempien huolta. Suosittelemme älypuhelimen sijaan lapsille ensipuhelimeksi ns. kellopuhelinta, joka näyttää älykellolta ja on tarpeeksi ”cool”. Sillä on mahdollista pitää sujuvasti yhteyttä, vaikka nettiin ei pääsekään, kertoo Elisan älykkään elämän kasvuliiketoiminnoista vastaava johtaja Olli-Pekka Nokkonen

Kyselyn vanhemmista 82 prosenttia ei ollut kuullut kellopuhelimista, vaikka esimerkiksi Elisan tarjonnassa niitä on ollut jo vuoden verran. Pohjoismaissa kellopuhelimet ovat Elisan Nokkosen mukaan noin kaksi kertaa yleisempiä kuin Suomessa. Elisalla tutkitaan parhaillaan, millaisia erilaisia haasteita kellopuhelin voisi tulevaisuudessa ratkaista. 

TOP 5 eniten vanhempia huolettavat kanavat (huolestuneiden osuus vastaajista) 

  • Tik Tok, 78 % 
  • YouTube, 61 % 
  • Snapchat, 55 % 
  • Jodel, 32 % 
  • Instagram, 25 %