ABB:n digitekniikkaa myös Länsimetron kakkosvaiheen metroasemien valvontaan
6.3.2019
ABB on solminut sopimuksen kiinteistönvalvontajärjestelmien toimittamisesta Länsimetro Matinkylä-Kivenlahti -hankkeen kaikille metroasemille ja uudelle metrovarikolle. ABB:llä Suomessa kehitetty ABB Ability™ MicroSCADA Pro -ohjelmistoon perustuva järjestelmä huolehtii tämän urakan valmistumisen jälkeen kaikkien Länsimetron 13 metroaseman käytettävyydestä, luotettavuudesta ja turvallisuudesta.
ABB Ability™ MicroSCADA Pro -ohjelmistoon perustuvan järjestelmän avulla valvotaan niin metroasemia kuin metro- ja huoltotunneleita, poistumiskuiluja, asemien ovia, hissejä, liukuportaita, valaistusta, savunpoistoa ja hälytystoimintoja. Kuva: ALA Architects
Länsimetro Matinkylä- Kivenlahti -hankkeessa rakennetaan 7 kilometriä ratalinjaa, viisi asemaa, seitsemän kuilua, 32 yhdystunnelia ja Sammalvuoren maanalainen metrovarikko. ABB:n toimitus sisältää kiinteistönvalvontajärjestelmien toimittamisen kakkosvaiheen kaikille viidelle metroasemalle: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Lisäksi ABB toimittaa vastaavan valvontajärjestelmän myös kakkosvaiheen metrolinjan maanalaiseen metrovarikkoon.
Järjestelmän avulla valvotaan metro-operaattorin valvomoista reaaliajassa ja etänä niin metroasemia kuin metro- ja huoltotunneleita, poistumiskuiluja, asemien ovia, hissejä, liukuportaita, valaistusta, savunpoistoa ja hälytystoimintoja. Poikkeustilanteissa järjestelmä käynnistää automaattihälytykset sekä automaattiset toimenpiteet. Tässä urakassa toteutettu kakkosvaiheen valvontajärjestelmä liitetään osaksi koko Helsingin metroverkon kattavaa järjestelmää.
Länsimetro on Suomen suurin infra-, talotekniikka- ja automaatiohanke, jossa rakennetaan uutta metrolinjaa kahdessa vaiheessa yhteensä lähes 21 kilometriä. Hankkeen ensimmäisen vaiheen liikenne välillä Ruoholahti-Matinkylä käynnistyi marraskuussa 2017. Nyt rakenteilla olevan kakkosvaiheen arvioitu valmistumisaika on vuonna 2023. Kaikkiaan metrolla tehdään pääkaupunkiseudulla päivittäin noin 300 000 matkaa. Yksi metrojuna kuljettaa jopa saman verran matkustajia kuin 700 henkilöautoa.
Metroliikenne käynnistyi Helsingissä vuonna 1982, ja MicroSCADA-ohjelmisto on ollut käytössä Helsingin metrossa jo 1990-luvulta lähtien. Suomalaisen raideliikenteen lisäksi se ohjaa ja valvoo myös esimerkiksi Delhin metroa Intiassa, Bangkokin Skytrainia Thaimaassa, Hai Van Pass -tietunnelia Vietnamissa sekä Varsovan uutta metrolinjaa Puolassa.
Uutiset
Schneider Electric mukana Pariisin Notre Damen katedraalin restauroinnissa
Telian haaviin jäi 10 miljoonaa huijauspuhelua
Eltel ja Telia solmivat 70 miljoonan sopimuksen
Ennuste: Näin paljon Estlink 2 -siirtoyhteyden vaurioituminen laskee sähkön hintaa 2025
Aurinko ja tuulivoima ovat Suomen halutuimmat sähköntuotantomuodot