DB Schenker simuloi nollapäästöisen autonomisen syöttöaluksen käyttöä Norjassa

DB Schenker simuloi nollapäästöisen autonomisen syöttöaluksen käyttöä Norjassa

25.8.2023

DB Schenker ja meriteollisuusyritys Kongsberg Maritime ovat simuloineet Norjassa nollapäästöisen autonomisen syöttöaluksen käyttöä. Simulaatio on osa DB Schenkerin, Kongsberg Maritimen, huonekaluvalmistaja Ekornesin ja autonomisia syöttöaluksia operoivan Massterlyn yhteistyöhanketta, jonka tavoitteena on selvittää, voitaisiinko perinteisiä syöttöaluksia korvata ympäristöystävällisemmillä ratkaisuilla.

Kuva täysin sähkökäyttöinen ja autonominen alus, joka liikennöi Ikornnesin ja Ålesundin satamien välillä  Kyseessä on ensimmäinen syöttöalus maailmassa, jossa ei ole omaa komentosiltaa. 

 

Täysin sähkökäyttöisen ja autonomisen aluksen on tarkoitus liikennöidä Ekornesin oman sataman Ikornnesin ja Ålesundin merirahtisataman välillä. 43 kilometrin matka kestää kolme tuntia 7,7 solmun nopeudella.

Aluksen ensisijainen reitti kulkee Vegsundetin salmen kautta. Se on suorin, mutta samalla haastavasti navigoitava reitti Ikornnesin ja Ålesundin satamien välillä.

Noin 50 metriä pitkä syöttöalus pystyy kuljettamaan lastina 300 000 tonnia kuollutta painoa. Ilman miehistöä toimiva alus tarjoaa enemmän tilaa kuljetettavalle rahdille ja käytettävälle teknologialle kuin aiemmin liikennöineet täyssähköiset ja autonomiset syöttöalukset.

Kyseessä on ensimmäinen syöttöalus maailmassa, jossa ei ole omaa komentosiltaa. Alusta valvotaan ja ohjataan Massterlyn etäoperointikeskuksesta (Remote Operation Center, ROC), jossa työskentelee muun muassa sertifioituja navigaattoreita ja laivainsinöörejä.

Syöttöaluksen käyttöä simuloitiin Kongsbergin merenkulun koulutuskeskuksessa Grilstadissa lähellä Trondheimia. Erilaisissa sääolosuhteissa ja eri reiteillä suoritetuilla simulaatioilla kerättiin tietoa muun muassa aluksen energiankulutuksesta, nopeudesta ja navigoinnin haasteista. Simulaatiota seurasivat myös aluksen suunnitelleen Naval Dynamicsin ja Norjan merenkulkuviranomaisen edustajat.

DB Schenker ja Ekornes ovat tehneet jo pitkään tiivistä yhteistyötä kehittääkseen ympäristöystävällisiä kuljetusratkaisuja. Vuodesta 2017 lähtien Ekornesin Manner-Eurooppaan suuntaavien huonekalujen kuljetukset Norjan päätehtaalta on hoidettu maantiekuljetusten sijaan merirahtina. Tammikuussa 2023 DB Schenker ja Ekornes aloittivat säännölliset biokaasua hyödyntävät kuljetukset Sykkylvenin ja Oslon välillä.