Energianmyynti selkeässä laskussa alkuvuodesta
12.5.2020
Vuosi 2020 alkoi energiayhtiöille haastavissa merkeissä, kun lauha, tuulinen ja sateinen talvi yhdistyi matalaan energiankulutukseen, mikä myös painoi sähkön markkinahintaa alas. Tammi-maaliskuussa Vaasan Sähkö -konsernin liikevaihto oli 34,8 M€ liikevoiton ollessa 10,6 M€. Liikevaihto tippui 26,1 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Omavaraisuusaste laski pysyen hyvällä tasolla (51,8 %).
Alkuvuonna energiankulutus oli alhaista paitsi lauhan talven, myös teollisuuden lakkojen vuoksi. Samaan aikaan vesivoiman ja tuulivoiman saatavuus oli suurta johtuen Pohjoismaiden suurista sademääristä sekä tuulisesta säästä. Vuoden ensimmäisellä kvartaalilla näkyi suuria eroja niin energian kulutuksessa kuin liikevaihdossakin edellisvuoteen verrattuna. Tästä huolimatta konserni pääsi hyvään tulokseen onnistuneen energianhankinnan ansiosta. Vuoden 2019 tulosta heikensi toisaalta Aapeli-myrsky.
Energian myynti
Sähköenergiaa myytiin tammi–maaliskuussa yhteensä 528 gigawattituntia (GWh), mikä on noin 8 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Myydystä sähköenergiasta noin 5 prosenttia myytiin sähköpörssiin ja loput loppuasiakkaille.
Kaukolämpöä myytiin ensimmäisen kvartaalin aikana yhteensä 244 GWh, eli noin 14 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.
Sähkönsiirto
Tammi–maaliskuussa siirretyn sähkön määrä oli noin 8 prosenttia edellisvuotta alhaisempi. Vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana kokonaissiirron määrä oli 296 GWh.
- Kuluva vuosi on Vaasan Sähkö -konsernissa hyvin investointipainotteinen, toteaa toimitusjohtaja Stefan Damlin. Viime vuonna tekemämme historiallisen hyvä tulos on vallitsevassa tilanteessa entistä tärkeämpi ja luo tarvittavaa pohjaa tuleville kehitysaskelille.
Uutiset
P2X Solutions käynnisti Harjavallan laitoksen vihreän vedyn kaupallisen toiminnan ensimmäisenä Suomessa
Broman Group vauhdittaa automaation ja AI:n hyödyntämistä
Työsuhdeautoilijoille tarjolla yli 10 000 latausasemaa
Kempower sähköistää koulubussit Kanadassa
Virta ja Valeo yhteistyöhön sähköautojen integroiduissa latausratkaisuissa
Laura Virrasta Schneider Electric Suomen uusi markkinointijohtaja