Ensimmäinen pikaratikka Helsinkiin
12.4.2021
Ensimmäinen uuden sukupolven pikaratikka aloittaa pian matkansa Kainuusta Helsinkiin. Vaunu toimitetaan kuorma-auton vetämällä lavetilla Škoda Transtechin Otanmäen tehtaalta HKL:n Koskelan varikolle, missä se valmistellaan käyttöönottoa varten.
Kyseessä on ensimmäinen pääkaupunkiseudun tulevaan pikaratikkaliikenteeseen valmistettu ForCity Smart Artic X54 -vaunu. Vaunut ovat kahteen suuntaan ajettavia, joten niissä on ohjaamot kummassakin päässä ja ovet molemmilla sivulla. Ratikat ovat 34 metriä pitkiä, ja tarvittaessa niitä on mahdollista myöhemmin pidentää noin kymmenellä metrillä. Pikaratikan lattia on pysäkkilaiturien kanssa samalla tasolla, eikä pikaratikan sisällä ole portaita. Kantakaupungissa pikaratikat käyttävät samoja raiteita kuin nykyiset raitiovaunut.
Ensimmäinen pikaratikka on ns. prototyyppivaunu, jota HKL testaa kantakaupungin raitiotieverkolla kesästä alkaen. Prototyyppivaunusta saatuja käyttökokemuksia hyödynnetään sarjatuotantovaunun ratkaisuja viimeisteltäessä. Tässä vaiheessa myös matkustajat pääsevät tutustumaan uuteen pikaratikkaan.
Pikaraitiotievaunut on suunniteltu niin, että ne sopivat Helsingin paikoin haastavaan rataverkkoon. Vaunut ovat lisäksi liikennöinnin ja kunnossapidon näkökulmasta mahdollisimman hyvin yhteensopivia kantakaupungin Artic-vaunujen kanssa. Vaunut ovat ympäristöystävällisiä, energiatehokkaita, muunneltavia, esteettömiä ja ylläpitokustannuksiltaan edullisia.
Ensimmäiset Škoda Transtechin toimittamat 29 vaunua otetaan käyttöön Raide-Jokeri -hankkeen valmistuttua aloittavalla pikaraitiotie 550 -linjalla. HKL on tilannut lisäksi 23 samanlaista, tyyppinimeltään ForCity Smart Artic X54 -vaunua Kruunusillat-raitiotieyhteyden tarpeisiin.
Tulevaisuuden raitiotiesuunnitelmiin voi tutustua HSL:n verkkosivuilla hsl.fi/ratikat2030
Uutiset
Droonit voivat mullistaa kaupunkiturvallisuuden ja hätätilanteisiin reagoinnin
Uusi teknologia tuo immersiivisen tilaäänen kaikkien ulottuville
Merkittävä edistysaskel Suomen kvanttiturvallisessa verkossa: uusi salaustekniikka vietiin laboratoriosta kaupallisen operaattorin verkkoon
Vuoden sähköurakoitsija 2024 on Sähkö-Jore oy
Lyly-myrsky kuritti sähköverkkoa Lounais-Suomessa ja Keski-Uusimaan alueilla
Sähkö- ja kaasukuorma-autojen määrä kasvussa
Enersenselle sopimus Heininevan aurinkovoimapuiston kunnossapidosta