Helsinki-Vantaan lentoasema 70 vuotta – vaatimattomasta puuparakista Suomen käyntikortiksi

22.8.2022

Alun perin korpeen raivatusta Helsinki-Vantaasta on 70 vuodessa sukeutunut lentoasema, joka kuuluu palvelutasoltaan maailman parhaimpiin.

Helsingin lentoaseman matkustajaterminaali ja Aero Oy:n liikennekoneita elokuussa 1953. (Kuva: Börje Hielm/Suomen Ilmailumuseo)

 

Vantaalla sijaitseva lentoasema avattiin Helsingin olympialaisten kisaliikenteen käyttöön kesällä 1952. Viimeistelytöitä tehtiin vielä kisojen jälkeen, ja virallisesti Helsingin uusi lentoasema otettiin käyttöön 24. Lokakuuta 1952.

Aluksi Helsinki-Vantaalla oli vain yksi kiitotie, asemataso sekä puuparakki, joka suojasi matkustajia säältä. Varsinainen asemarakennus valmistui vuonna 1969. Matkustajamäärät kasvoivat, lentoja avattiin yhä useampiin kohteisiin, terminaalia laajennettiin ja palveluja parannettiin vuodesta toiseen.

1990-luvun lopulla Helsinki-Vantaa paini jo lentoasemien raskaassa sarjassa: vuonna 1998 se valittiin palvelutasoltaan ensi kertaa maailman parhaaksi lentoasemaksi. Palkintoja on tullut siitä lähtien runsaasti. Viimeksi vuonna 2022 Helsinki-Vantaa valittiin Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoasemaksi.

2010-luvulla Helsinki-Vantaa nousi merkittäväksi eurooppalaiseksi lentokentäksi. Siitä oli kehittynyt yksi Euroopan johtavista kaukoliikenteen lentoasemista ja suosittu vaihtoasema Aasian ja Euroopan välisessä lentoliikenteessä.

- Jo 2010-luvun alussa aloimme vakavasti miettiä, millaisena näemme tulevaisuuden ja miten valmistaudumme siihen. Finavian investointiohjelman käynnistyessä Helsinki-Vantaalla vuonna 2013 päätimme, että teemme tästä maailmanluokan lentoaseman, joka toimii Suomen käyntikorttina maailmalle, Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Ulla Lettijeff sanoo.

Investoinnin myötä Helsinki-Vantaa on laajentunut ja saanut entistä mieleenpainuvamman ilmeen sekä runsaasti uusia ja uudistettuja tiloja sekä palveluita. Edistyksellisten teknisten toimintojen ja sykähdyttävän arkkitehtuurin lisäksi kehityksessä on olennaisen tärkeää myös asiakkaan kokemus lentoasemalla asioinnista.