HSL:n ja Telesten yhteistyö parantaa asiakaskokemusta uuden pikaratikan linjalla

HSL:n ja Telesten yhteistyö parantaa asiakaskokemusta uuden pikaratikan linjalla

23.10.2023

Helsingin Seudun Liikenne (HSL) ja teknologiayhtiö Teleste tuovat Helsingin uudelle pikaratikkalinjalle näyttöteknologioita, joiden avulla matkustamisesta halutaan tehdä sujuvaa ja helppoa. Lokakuun 21. päivänä säännöllisen liikenteensä aloittaneen pikaratikkalinjan 15 pysäkeille on asennettu noin 150 Telesten toimittamaa informaationäyttöä, jotka välittävät linjan käyttäjille ajantasaista ja helposti saavutettavaa matkustajainformaatiota.

Matkanteon tukena toimivat näytöt ja niiden tarjoama informaatio ovat olennainen osa toimivaa joukkoliikennettä. HSL:n matkustajainformaatiopäällikkö Joona Packalén korostaa HSL:n ja Telesten yhteistyön merkitystä uuden pikaratikkalinjan 15 matkustajille. 

Nykyaikaiset informaationäytöt parantavat asiakkaiden kokemusta joukkoliikenteestä tarjoamalla reaaliaikaista ja tarkkaa tietoa muun muassa saapuvista ja lähtevistä liikennevälineistä, odotusajoista ja mahdollisista häiriöistä. Teknologisten ratkaisuiden avulla varmistetaan, että tieto on helposti erottuvaa ja luettavaa. Lisäksi tiedon saavutettavuutta on parannettu tekstiä puheeksi muuttavan toiminnon avulla ja ottamalla näyttöjen asennuksessa huomioon myös liikuntarajoitteisten tarpeet. Telesten tiimi toteutti myös näyttöjen asennustyön.

Matkustajainformaatio on joukkoliikenteen käyttäjille tärkeää tietoa, jonka ajantasaisuus ja luotettavuus lisää matkustajien turvallisuuden tunnetta ja auttaa välttämään ongelmia liikenneverkoston käytössä. Telesten HSL:n asiakasvastaava Jouni Ruottinen kertoo, että pikaratikkalinjan näyttöjen TFT-teknologian suunnittelussa on otettu huomioon myös haastavat olosuhteet.