Kohonnut sähkön hinta ei vaikuta sähköautojen suosioon

4.11.2022

Sähköautojen suosio jatkaa kasvuaan, vaikka sähkön riittävyys ja hinta huolestuttavat suomalaisia. Huolimatta sähköautoilun kallistumisesta on sähkö edelleen bensaa ja dieseliä edullisempi vaihtoehto.

Edullista lataussähköä on edelleen tarjolla, vaikka sähkön hinnat ovatkin kallistuneet. Lataussähkön hinta on sidoksissa siihen, missä autoa ladataan: latausnopeus ja sähkön hinta vaihtelevat taloyhtiöissä ja julkisilla latausasemilla. Kerrostaloissa lataushinta riippuu taloyhtiön sähkösopimuksesta ja sovitusta kustannusmallista. Vastaavasti julkisilla latausasemilla sähkön ostot suojataan tyypillisesti pitkälle tulevaisuuteen, jolloin hinnat onnistutaan pitämään paremmin vakaina.

”Sähkön hinnan odotetaan nousevan talvella huippuunsa, minkä jälkeen hinta todennäköisesti tasaantuu vaikkei ihan entisiin lukemiin laskisikaan. Myös bensan hinnassa saatetaan nähdä vielä nousupaineita. Sähköauton voidaan edelleen olettaa olevan edullisempi vaihtoehto, varsinkin pitkässä juoksussa”, kommentoi Carunan innovaatiopäällikkö Mika Suomi.

Sähköautoilija voi myös omalla toiminnallaan hillitä sähkön kulutuspiikkejä ja siten myös latauksen kustannuksia. Sähköauton lataus kannattaa ajoittaa yöaikaan ajastimen avulla tai auto kytkeä lataukseen vasta myöhään illalla. Silloin lataus tapahtuu yön aikana, jolloin pörssisähkön hinta on tyypillisesti alimmillaan.

Sähköautojen ja ladattavien hybridien ensirekisteröinnit alueittain 2022, tammi-syyskuu

  1. Espoo 2 563
  2. Hyvinkää 241
  3. Kirkkonummi 241
  4. Raisio 199
  5. Salo 191
  6. Lohja 188
  7. Tuusula 173
  8. Järvenpää 166
  9. Kaarina 162
  10. Vihti 133

Lähde: Traficom

Uusia sähköautoja rekisteröidään erityisesti eteläisessä Suomessa

Sähköautojen suosion kasvu on ollut nähtävissä jo usean vuoden ajan myös Carunan verkkoalueella. Esimerkiksi vuonna 2020 ensirekisteröityjen ladattavien hybridien ja sähköautojen määrä lähes tuplaantui reilusta 8 000 autosta yli 15 000 autoon.

”Keväällä 2022 Carunan verkkoalueella sähköautojen ja ladattavien hybdridien ensirekisteröintien kokonaismäärä oli jo 31 310 autoa”, Suomi kertoo.

Traficomin rekisteröintikehitykseen pohjautuvien lukujen mukaan Carunan verkkoalueella eniten ladattavia henkilöautoja on tänä vuonna rekisteröity Espoossa, Hyvinkäällä, Kirkkonummella, Raisiossa ja Salossa.

”Alueelliset erot sähköautojen osalta johtuvat luultavasti kahdesta tekijästä. Ensimmäinen on ostovoima, joka painottuu suurimpiin kuntiin ja toinen on se, että ajettavat välimatkat ovat etelässä tyypillisesti lyhyempiä kuin muualla Suomessa. Eli autojen toimintasäde riittää paremmin alueella ajettaviin tyypillisiin matkoihin. Lisäksi latausifran kehitys on ollut etelässä hieman muuta maata vauhdikkaampaa.”


Hyvinkäällä liikenteen sähköistymiseen suhtaudutaan positiivisesti

Hyvinkään kaupungin liikenneinsinööri Kimmo Kiuru iloitsee tiedosta, että kaupunki on ladattavien henkilöautojen ensirekisteröintitilastossa toisena.

”Hieno juttu, että Hyvinkää näkyy näin korkealla sähköautojen rekisteröinneissä! Olemme Hinku-kuntana sitoutuneet tavoittelemaan 80 prosentin päästövähennystä vuoteen 2030 mennessä vuoden 2007 tasosta, ja liikenteen sähköistyminen on osa tavoitetta”, Kiuru kommentoi.

Liikenteen sähköistymisessä on Kiurun mielestä kaksi puolta: yksityiset toimijat, jotka rakentavat latausverkostoa sekä julkinen puoli, joka toimii sen mahdollistajana.

”Valtakunnallisestihan kaupalliset toimijat tarjoavat latauspisteitä ja kaupunkien ensisijainen rooli on olla sähköistymisen mahdollistaja.”

Vielä toistaiseksi Hyvinkään latauspisteet ovat kauppojen ja huoltoasemien yhteydessä, mutta tulevaisuudessa latauspisteistä löytyy mahdollisesti myös katukuvasta ja kadunvarsista. Myös kunnalla on suunnitelmissa rakentaa latauspisteitä omiin toimipisteisiinsä.

”Ajatuksena on asentaa latauspisteitä kaupungin palvelukiinteistöihin, joita voisi sitten virka-ajan jälkeen käyttää muutkin. Tämä on vielä suunnitteluvaiheessa, mutta toiminta olisi tarkoitus saada käyttöön ensi vuonna”, Kiuru kertoo.