Miten tyytyväisiä suomalaiset ovat sähkönsiirtoyhtiöihin?

12.11.2024

EPSI Ratingin uusin tutkimus sähkönsiirtoalalla paljastaa poikkeuksellisen suuria eroja verkkoyhtiöiden asiakastyytyväisyydessä. Keskimäärin kuluttajien tyytyväisyys säilyy aiempien vuosien tasolla, yritysasiakkaiden tyytyväisyyden puolestaan hieman noustessa. Tasoltaan matalan ja suhteellisen stabiilina pysytelleen toimialan keskitason lukeman takaa löytyy kuitenkin kirjava joukko hyvin eri tavoin arvioituja yhtiöitä.

- Sähkönsiirtoa ja sen hinnoittelua koskevan julkisen keskustelun negatiivisuuden vuoksi moni saattaa olettaa kaikkien verkkoyhtiöiden tyytyväisyyden olevan matalaa, mutta näin ei suinkaan ole, sanoo EPSI Rating Suomen maajohtaja Heidi Laitinen

Matalimmat asiakastyytyväisyyspisteet mitataan molemmissa segmenteissä viime vuoden tapaan Carunalle, jonka tyytyväisyyslukemat kuluttajien parissa ovat nyt ennätyksellisen alhaalla. Carunan B2C-asiakastyytyväisyys on myös pudonnut jyrkästi, ja yhtiön saamat pisteet eri osa-alueilla, kuten luottamuksessa ja vastineessa rahalle, ovat huomattavasti alle alan keskitason. Asiakkaat kokevat, etteivät saa rahalleen vastinetta, eivätkä tunne tulevansa arvostetuiksi – Caruna sai vain 39,5 pistettä asiakaskunnioituksessa, kun taas alan keskiarvo on 53,4. Tämä tilanne on merkki vakavista ongelmista yhtiön ja asiakkaiden välisessä suhteessa. 

- Carunan asiakastyytyväisyysindeksipisteet ovat kuluttajien parissa pudonneet 5,9 indeksipistettä ja ovat nyt ennätysalhaiset, 38,8. Tämä negatiivinen kehitys on vastakohta monille muille yhtiöille, jotka ovat onnistuneet parantamaan tai pitämään asiakastyytyväisyytensä vakaana, Laitinen sanoo.

EPSI-indeksin B2C-sektorin asiakastyytyväisyyden kärjessä ovat tänä vuonna Kuopion Energia Sähköverkot, Vantaan Energia Sähköverkot, sekä Nurmijärven Sähköverkko. Kuopion Energia Sähköverkkojen voittotulos on 69,6, Vantaan Energia Sähköverkot sijoittuu toiseksi 67,8 pisteellä, ja Nurmijärven Sähköverkon tulos asettui 67,6 pisteeseen. Kaikki nämä yhtiöt ovat myös parantaneet pisteitään edellisvuodesta, mikä kertoo niiden jatkuvasta kehitystyöstä asiakastyytyväisyyden parantamiseksi. 

- Tulokset kärjessä ovat tasaisia. Neljänneksi yltävän Helen Sähköverkon tulos on 67,5, ja kärkinelikko mahtuukin noin kahden indeksipisteen sisälle toisistaan, sanoo Laitinen.