Nyt asennetaan yhä tehokkaampia latauslaitteita autoille - Kunnat voivat kääntää uuden lain vaatimukset elinvoimaksi

4.5.2022

Kiinteistöihin tarkoitettuja sähköautojen latauslaitteita myytiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 10 183 kappaletta, mikä on 58 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla jaksolla.

Myydyt latauslaitteet sisältävät yhteensä 13 078 latauspistettä, joista on hidaslatauspisteitä 4 943 ja peruslatauspisteitä 8 135. Peruslatauspisteiden määrä kasvoi 78 prosenttia edellisvuoden vastaavasta jaksosta, kertoo Sähköteknisen kaupan liiton (STK) ylläpitämä tilasto.

Peruslatauspisteiden myynnin jakautuminen eri maksimitehojen kesken kertoo merkittävästä muutoksesta kohti tehokkaampaa latausta. Maksimiteholtaan 22 kW peruslatauspisteitä oli myydyissä laitteissa yhteensä 5 769, mikä on 132 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Teholtaan 11 kW latauspisteiden määrä kasvoi 44 prosenttia, mutta alempitehoisten 7,4 kW ja 3,7 kW peruslatauspisteiden myyntimäärät laskivat noin kolmanneksella vuodentakaisesta.

- Myynnin jakaumassa näkyy valtionavustus asunrakennusten latausinfralle, sillä se edellyttää latauslaitteelta vähintään 11 kW lataustehoa. Tilasto kertoo myös kasvaneesta käytännön tarpeesta ladata auto suuremmalla teholla niin kotipihassa kuin työpaikalla, arvioi STK:n toimitusjohtaja Sallamaari Muhonen.

Laki herättää latauksen mahdollisuuksiin

Viime vuoden elokuussa astui voimaan laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista. Julkista sektoria velvoittavan lain toteutukseen liittyvät oleellisesti sähköajoneuvot ja niitä palveleva latausverkosto.

Täyssähköisten henkilöautojen läpilyönti on jo tapahtunut eikä sille ole muita hidasteita kuin autojen saatavuus. Hyötyajoneuvot kuten pakettiautot, bussit ja kuorma-autot ovat määrältään jo kaksin- tai kolminkertaistuneet vuodessa.

Kunnat tavoittelevat säästöjä toimintamenoissaan, mihin sähköiset ajoneuvot ovat selkeä ratkaisu. Liikennepalvelujen tuottajia ja muita yrityksiä kiinnostavat niin ikään nykyistä alemmat käyttökustannukset. Puhdas liikenne on näin myös taloudellisesti mielekästä, kunhan sen mahdollistavia latauspisteitä löytyy riittävästi. Muhosen mukaan yksittäisten latauspisteiden sijaan kunnan tulisi heti alussa ajatella latausverkkoa kokonaisuutena kaikkien palvelutarpeidensa kannalta.

- Kun ajoneuvojen, liikennepalvelujen ja latauksen kokonaisuus suunnitellaan huolella, voi se tuoda uutta elinvoimaa ja kilpailukykyä kunnalle. Erityisesti kattava ja monikäyttöinen latausverkosto hyödyttää asukkaita, yrityksiä ja matkailua luoden kunnalle tärkeää elinvoimaa, Muhonen toteaa.