Robottibussit metrolta Korkeasaarta kohti
24.5.2019
Robottibussi 26R ajaa Kalasatamassa kauppakeskus Redin tuntumasta Isoisänsillalle parantaen joukkoliikenneyhteyksiä Korkeasaaren suuntaan. Helsinki RobobusLine -hankkeen kokeilujakso on noin puolen vuoden mittainen, toukokuusta marraskuuhun.
Reitillä ajetaan muun liikenteen seassa. Kokeilun aikana kyyti on matkustajille maksutonta. Robottibussikokeilut ovat osaltaan tukemassa Helsingin tavoitetta kohti vuoden 2035 hiilineutraalia kaupunkia, tarjoamalla päästöttömiä liikkumisvaihtoehtoja.
Liikkumisratkaisuja kehittämässä joukko kumppaneita
Kalasatamassa robottibussia operoi yhteiskäytön ja älykkään liikkumisen palveluntarjoaja Rolan Oy. Hankkeesta vastaa Metropolia Ammattikorkeakoulu. Lataus- ja yöpymispaikan robottibussille tarjoaa kauppakeskus. “REDI on ylpeä ollessaan mukana uusien innovaatioiden kokeilussa”, kertoo kauppakeskusjohtaja Aleksi Salminen.
Robottibussikokeilut ovat merkittäviä viisaan liikkumisen ratkaisujen ja palveluiden kehittämisessä ja testaamisessa. Helsinki RobobusLine -hankkeessa kumppanina toimiva Rolan Oy kehittää hankkeessa automaattiseen liikenteeseen liittyvää operointi- ja ylläpito-osaamista: “Olemme varmoja että robottibussit tulevat pysyvästi katukuvaan aivan lähivuosina. Olemme mielellämme mukana tämän tyyppisissä kokeiluissa kehittämässä omaa operointikyvykkyttämme. Uskomme että hankkeessa kertyvä kokemus auttaa meitä vahvistamaan viisaan liikkumisen palveluiden portfoliotamme entisestään”, sanoo Rolanin partneri Aki Laiho.
Robottibusseja on ajateltu käytettävän ratkaisuna viimeisen kilometrin (last mile) matkoille, syöttöliikenteenä runkolinjojen varsilta asuinalueille päin. Kalasataman linjalla tämä toteutuu ensimmäistä kertaa näin urbaanissa testiympäristössä. Kokeilun aikana tutkitaan myös matkustajien mielipiteitä robottibussin käytön mielekkyydestä.
Automaattibussien teknologia kehittyy vielä
Vuodesta 2015 alkaen Metropolia Ammattikorkeakoulun eri hankkeissa toteuttamilla kokeilujaksoilla on opittu, että pienet, sähkökäyttöiset automaattibussit sopivat logistisesti ja taloudellisesti joukkoliikenteen täydentämiselle, kunhan niiden tekniikka kehittyy vielä. Tällä hetkellä käytössä olevat robottibussit soveltuvat parhaiten rakennetuille ja vähän liikennöidyille alueille.
Helsinki RobobusLine liikennöi vuonna 2018 Kivikossa ensimmäisenä säännöllisen aikataulujen mukaisena pitkäkestoisena robottibusskokeiluna Helsingissä. Kokeilu on osa vähäpäästöistä kaupunkielämää, asumista ja liikkumisratkaisuja edistävää EU-laajuista mySMARTLife-hanketta.
Helsinki RobobusLinen vuoden 2019 reitillä ajetaan tiiviissä kaupunkiympäristössä. Reitti löytyy maanantaista 27.5. alkaen HSL:n Reittioppaasta linjanumerolla 26R. Kalasataman robottibussi ajaa arkisin kello 09:00-14:55 välisenä aikana kolme kierrosta tunnissa. Pysäkit ovat Redi, Polariksenkatu ja Isoisänsilta. Lähtöjen toteutumista ei voida taata. Kyytiin mahtuu kahdeksan henkilöä kerrallaan.
Lisätietoja
Eetu Rutanen, projektipäällikkö Helsinki RobobusLine eetu.rutanen@metropolia.fi, +358 40 835 6917
Milla Åman, viestintäsuunnittelija, Metropolia Ammattikorkeakoulu milla.aman@metropolia.fi+358 50 342 0341
Hankkeen verkkosivu https://www.helsinkirobobusline.fi/ mySMARTLife -hanke on saanut rahoitusta Euroopan Unionin Horisontti 2020 tutkimus- ja innovaatio-ohjelmasta rahoitussopimuksen nro 731297 mukaisesti.
Uutiset
Uusi moottorivoimalaitos Tornion Voimalle tukee energiasiirtymää
Carunan verkkoalueilla otettiin käyttöön yli 50 keskijänniteliittymää
KSS Energian sähkönmyynnin kuluttaja- ja yritysasiakkaat siirtyvät Oomille
Enersense myy tuuli- ja aurinkovoiman hankekehitysliiketoimintansa
Megawattilatausjärjestelmän pilottitoimitukset alkaneet