Suomi kehittää kyberturvallisuuden kansalaistaitoja koko Euroopan unionin alueelle

10.2.2022

Aalto-yliopiston tutkijat kehittävät kyberkoulutuspaketin kaikkiin EU-maihin. Suomen saama hankeraha EU:n elpymisvälineestä on kolmivuotinen ja arvoltaan viisi miljoonaa euroa.

Kyberturvallisuuden kansalaistaidot ovat yhä tärkeämmässä roolissa digitalisoituvissa yhteiskunnissa. Aalto-yliopisto ja liikenne- ja viestintäministeriö toteuttavat laajan hankkeen, jossa luodaan EU-jäsenmaihin yhteinen kyberturvallisuuden kansalaistaitojen koulutuspaketti. Kolmivuotisen hankkeen sopimus on allekirjoitettu. 

- Tietoturvan ymmärtäminen ja perustaidot ovat yhä tärkeämpiä ja on kansalaistaito jokaiselle digitaalisissa yhteiskunnissa, Aalto-yliopiston kyberturvallisuuden työelämäprofessori ja hankkeen johtaja Jarno Limnéll sanoo.

Aalto-yliopiston tutkijaryhmä Limnéllin johdolla aloittaa työnsä heti. Tutkimuksen ensimmäinen vaihe on jo itsessään hyvin laaja. Tavoitteena on tutkimuksen keinoin selvittää kyberkansalaistaitojen opettamisen tapojen ja materiaalien nykytila Euroopan unionin jäsenmaissa. Tuloksena syntyy kattava raportti kyberkansalaistaitojen opettamisen nykytilasta koko Euroopan unionin alueella.

Aalto-yliopistolla ja sen kyberturvallisuuden tutkijoilla on pitkä kokemus EU-hankkeista ja niiden onnistumisen edellytyksistä sekä vahva poikkitieteellinen yhteistyö yliopiston sisällä. Projektissa hyödynnetään Aallon monialaista osaamista ja kehitetään kyberturvaopetukseen uusia keinoja esimerkiksi pelillistämisen avulla. Pelin sisältö ja visuaalisuus ovat tärkeitä keinoja oppimiseen innostamisessa. 

Projektin suurin tuotos on kyberkansalaistaitoja opettavan, kaikille avoimen verkkosivun avaaminen. Verkkosivun sisältö on saatavissa kaikilla Euroopan unionin virallisilla kielillä. Verkkosivuilla oleva koulutusmateriaali tulee olemaan käyttäjille mahdollisimman helppokäyttöinen ja käytännönläheinen, ja se huomioi kaikki ikäryhmät. Mahdollisimman aikaisin tehtyjen käyttäjäkokemuksien hyödyntäminen toteutuu niin verkkosivujen opetusmateriaalin kuin pelin toteuttamisessa.