Täyssähköautoilu halpeni Suomessa Euroopan viiden kärkimaan joukkoon
2.11.2021
Suomi on 22 maan vertailussa viideksi edullisin maa täyssähköautojen osalta ja seitsemäs ladattavissa hybrideissä. Tiedot selviävät autoleasingyhtiö LeasePlanin vuosittain tekemästä Car Cost Index -selvityksestä, jossa vertailtiin henkilöautojen käyttövoimia niiden elinkaarikustannusten perusteella.
Ladattavat autot ovat olleet suosittuja leasingautoja jo pari vuotta. Tänä vuonna täyssähköautot ovat kasvattaneet merkittävästi osuuttaan LeasePlanin asiakkaiden piirissä.
- Yksi suosion syy on vuoden alusta voimaan tullut alennettu verotusarvo täyssähköautoille. Toinen on se, että olemme tämän vuoden ajan tarjonneet asiakkaillemme helppokäyttöisen kotilatausratkaisun osana leasingsopimusta. Sähköautot ovat nykyään myös varsin kilpailukykyisiä autoilun kokonaiskustannuksia vertailtaessa, LeasePlanin Head of Commercial Development Tiina Märijärvi sanoo.
Sähköautoilua edistää autovalikoiman merkittävä laajentuminen eri hinta- ja kokoluokissa. Yhä useamman työsuhdeautoilijan ulottuvilla on laaja valikoima autoja. Kotilataaminen on helpottunut, kun kotilatauslaite on oleellinen osa auton varustelua ja se huomioidaan osana auton verotusarvoa.
Suomessa sähköautolla ajaminen on polttomoottoriautoa edullisempaa muissa paitsi B-luokan autoissa. Tähän luokkaan kuuluu muun muassa VW Polo. Muutos viime vuoteen on suuri, jolloin sähköautoilu ei ollut Suomessa edullisempaa missään neljästä kokoluokasta.
Edullisempi käyttövoima on elinkaarikustannusten vertailussa sekä täyssähköautojen että ladattavien hybridien etu. Pienissä autoissa sähköautojen edullinen käyttövoima ei kuitenkaan riitä kumoamaan suuremmasta hankintahinnasta johtuvaa euromääräisesti isompaa arvonalenemaa. Tämän seurauksena sähköautot ovat tässä kokoluokassa Suomessa elinkaarikustannuksiltaan kalliimpia.
Pienimmässä kokoluokassa sähköautoilu on polttomoottoriautoja edullisempaa 8 maassa selvityksen 22 maasta. Kolmessa muussa kokoluokassa sähköautoilu on halvempaa 14–17 maassa.
Latausverkostojen kehittymiseen on syytä investoida, jotta sähköautoilun hyvä kasvu jatkuu.
- Taloyhtiöillä on tärkeä rooli, jotta ne tarjoavat asukkailleen mahdollisimman hyvät kotilatausmahdollisuudet.
Vaivattomaan sähköautolla matkailuun tarvitaan puolestaan riittävän tiheä pikalatausasemaverkosto. Suomessa on vielä laajoja alueita, joissa näin ei ole.
- Tilanteen korjaaminen vaatii aktiivista tukipolitiikkaa. Onkin hyvä, että Suomi on osana liikenteen vihreää siirtymää aikeissa kanavoida EU:n elpymisrahaston euroja latausinfran rakentamiseen, Märijärvi sanoo.
Uutiset
Uusi moottorivoimalaitos Tornion Voimalle tukee energiasiirtymää
Carunan verkkoalueilla otettiin käyttöön yli 50 keskijänniteliittymää
KSS Energian sähkönmyynnin kuluttaja- ja yritysasiakkaat siirtyvät Oomille
Enersense myy tuuli- ja aurinkovoiman hankekehitysliiketoimintansa
Megawattilatausjärjestelmän pilottitoimitukset alkaneet