Telian haaviin jäi 10 miljoonaa huijauspuhelua

30.12.2024

Ulkomailta tulevia hujauspuheluita on estetty tasaisesti pitkin vuotta, mutta viimeisellä vuosineljänneksellä huijauspuheluiden määrät ovat kääntyneet jälleen nousuun.

Telia on estänyt Suomessa kuluvan vuoden aikana jo yli 10 miljoonaa huijauspuhelua. Kymmenen miljoonan estetyn huijauspuhelun raja rikkoutui joulukuussa. Suomalaisia vaivaavia huijauspuheluita pystytään torjumaan aiempaa paremmin vuosi sitten käyttöön otetulla teknologialla. 

- Uusi suodatusteknologia mahdollistaa sen, että estämme huijaussoiton ennen kuin puhelin ehtii edes soida – näin varmistamme asiakkaidemme turvallista mobiiliarkea, Telia Finlandin turvallisuusasiantuntija Kristian Westerstråhle sanoo. 

Vuoden viimeisellä neljänneksellä Telia on estänyt keskimäärin päivässä 38 000 huijauspuhelua. Nousua vuositason keskiarvoon suhteutettuna on reilu viidennes, sillä koko vuonna torjuttiin noin 30 000 huijauspuhelua päivässä. 

- Sekä loka- että marraskuussa olemme torjuneet reilusti yli miljoona huijauspuhelua kuukaudessa. Tyypillisimmillään huijauspuhelut tulevat arkena ja viikonloppuisin on rauhallisempaa. Päivissä ja jopa kuukausissa on kuitenkin paljon vaihtelua keskenään, Westerstråhle sanoo. 

Eniten huijauspuheluita Suomeen soitettiin maaliskuussa, jolloin Telia esti liki 1,5 miljoonaa soittoa. Vastaavasti huijausyritysten aallonpohja nähtiin toukokuussa, kun torjuttuja huijauspuheluita oli noin 0,5 miljoonaa kappaletta.

Huijauspuheluiden määrä on laskenut merkittävästi loppuvuodesta 2023. Tuolloin operaattorit ottivat käyttöön uuden suodatusteknologian, jolla huijauspuheluita pystytään torjumaan. Loppuvuodesta 2024 huijauspuhelut näyttävät asettuneen uudelle trenditasolle, joka on lievästi nousujohteinen. 

Loppu- ja alkuvuoden päivät ovat puhelinsoittojen kannalta vuoden aktiivisinta aikaa. Westerstråhle muistuttaa, että puhelimeen on yhä turvallista vastata, vaikka numerosta ei heti soittajaa tunnistaisikaan. 

- Itse huijauspuheluun vastaaminen ei aiheuta taloudellista vahinkoa. Mahdollinen vahinko tapahtuu, jos puhelussa luovuttaa henkilökohtaisia tietoja tai tekee tilisiirtoja. Huijauspuheluiden tavoitteena on yleensä aina taloudellinen hyöty, Westerstråhle sanoo.  

Yleisimmät huijaustyypit ja huijauksen tunnusmerkit 

  • Pankkitunnusten kalastelu tai tilisiirtoihin harhauttaminen viranomaisena tai yrityksen edustajana esiintymällä. 
  • Turvatilihuijauksessa uhria houkutellaan siirtämään rahoja turvaan rikollisen osoittamalle tilille. 
  • Takaisinsoittohuijauksissa yritetään saada uhri soittamaan kalliiseen ulkomaannumeroon. 
  • Viranomainen tai yrityksen edustaja kysyy odottamatta puhelussa luottamuksellisia tietoja, kuten pankkitunnuksia. 
  • Yhä useammin huijaajat käyttävät menetelmää, jossa uhrille lähetetään tekstiviesti ja kerrotaan, että vastaanottajaan ollaan pian yhteydessä puhelimitse tai pyydetään uhria soittamaan suomalaiseen puhelinnumeroon. 
  • Soittaja korostaa kiirettä tai hätää omaan auktoriteettiinsa vedoten.