Veroetuus vauhdittaa sähköautoja

21.9.2020

Valtioneuvoston budjettiriihessään hyväksymä täyssähköautojen veroetuuden käyttöönotto vauhdittaa sähköautojen yleistymistä. Työsuhdekäytössä olevien täyssähköautojen kuukausikohtaiseen verotusarvoon on tulossa 170 euron alennus. Lisäksi sähköautojen latausetu työpaikalla ja julkisissa latauspisteissä muutettaisiin verovapaaksi eduiksi.

Työsuhdeautoilijat ovat autokannan uudistumisen kannalta tärkeä käyttäjäryhmä. Vaikka työsuhdeautoja on Suomessa suhteellisen vähän, noin 80 000, niiden merkitys autokannan uusiutumisen kannalta on olennaisen tärkeä. Noin viidennes ensirekisteröidyistä henkilöautoista hankitaan työsuhdekäyttöön. Työsuhdeautot ovat luontevin kanava uuden ajoneuvotekniikan yleistymiseen, sillä työsuhdeauton haltijan valmius kokeilla uusia teknologioita on suurempi kuin uutta autoa hankkivan kotitalouden. Työsuhdeautojen keskimääräinen käyttöaika on noin kolme vuotta, minkä jälkeen ne palautuvat kuluttajamarkkinoille edullisina käytettyinä autoina.

Useimmissa EU-maissa sähkökäyttöisten työsuhdeautojen hankintaa tuetaan eri tavoilla. Työsuhdeautojen verotusarvon määrittely vaikuttaa selvästi työsuhdeautojen valintaan. Väliaikaiset käyttövoimamurrosta tukevat työsuhdeautokannusteet avaavat tietä uudelle teknologialle. Hallituksen ehdottamat sähkökäyttöisten työsuhdeautojen etuudet olisivat voimassa vuosina 2021–2025.

- Veroetuuden laajentaminen ladattaviin hybrideihin olisi perusteltua jo ensi vuonna. Vielä lähivuosina ladattavien hybridien mallivalikoima on täyssähköautoja monipuolisempi ja kynnys ladattavan hybridin hankintaan on matalampi kuin täyssähköauton. Ladattavalla hybridillä voi ajaa suurimman osan ajokilometreistä sähköllä, mikäli autoa ladataan säännöllisesti ja ajomatkat sopivat auton toimintamatkaan sähköllä. Suomessa työsuhdekäytössä olevilla ladattavilla hybrideillä ajetuista kilometreistä lähes puolet ajetaan sähköllä, sanoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja –teollisuus ry:stä.

Autoala on lisäksi ehdottanut budjettiin autokannan kierron elvytystoimena romutuspalkkion uusimista. Romutuspalkkiokampanja toisi noin 12 miljoonan euron budjetilla autokantaan lähes 10 000 uutta vähäpäästöistä autoa. Romutuspalkkio on valtion kannalta poikkeuksellinen elvytystoimi, sillä sen tuomat verotulot ovat kokonaisuutena suuremmat kuin palkkioiden vaatimat tuet.