Volvo Cars investoi miljardi euroa sähköautotuotantoon

14.2.2022

Volvo investoi tulevina vuosina miljardi euroa Torslandan tuotantolaitokseen Ruotsissa valmistautuessaan seuraavan sukupolven täyssähköautojen tuotantoon.

Osana suunniteltuja investointeja yhtiö ottaa käyttöön lukuisia uusia kestävämpiä teknologioita ja valmistusprosesseja. Niihin lukeutuvat alumiinikoriosien megavaluprosessi, uusi akkujen kokoonpanoyksikkö sekä täysin uudistettu maalaamo ja kokoonpanolaitos.

Investoinnit ovat jatkoa viimeaikaiselle ilmoitukselle, jossa Volvo ja johtava akkukennojen valmistaja Northvolt kertoivat kolmen miljardin euron investoinnista korkealaatuisten räätälöityjen akkujen kehitykseen ja valmistukseen Volvon seuraavan sukupolven täyssähköautoja varten.

Molemmat investoinnit ovat askel eteenpäin Volvon tavoitteessa tulla pelkkien täyssähköautojen valmistajaksi vuoteen 2030 mennessä ja kuvastavat yhtiön sitoutumista pitkäkestoiseen tulevaisuuteen kotikaupungissaan Göteborgissa.

Uuden sukupolven sähköisten Volvojen valmistuksessa otetaan käyttöön uusi alumiinikoriosien valutekniikka, jossa auto kootaan isommista kappaleista. Tämä on merkittävin ja jännittävin investointien mahdollistama muutos. Niin kutsuttu megavaluprosessi tarjoaa monia etuja kestävän kehityksen, kustannusten ja auton suorituskyvyn suhteen, ja Volvo on yksi ensimmäisistä autonvalmistajista, joka investoi tähän tekniikkaan. Alumiinikoriosien suunniteltu megavaluprosessi odottaa vielä maa- ja ympäristötuomioistuimen ympäristölupia.

Pohjarakenteen keskeisten osien valaminen yhdeksi alumiinikappaleeksi vähentää painoa, mikä puolestaan parantaa energiatehokkuutta ja pidentää auton toimintamatkaa. Sen ansiosta Volvon suunnittelijat voivat optimaalisesti hyödyntää matkustamossa ja tavaratilassa käytettävissä olevaa tilaa, mikä lisää auton monikäyttöisyyttä.

Toinen megavalutekniikan etu on valmistusprosessin yksinkertaistuminen, joka synnyttää kustannussäästöjä materiaalien käytössä ja logistiikassa ja pienentää valmistuksen ja toimitusketjun ympäristöllistä jalanjälkeä.

Maalaamoa päivitetään uusilla koneilla ja prosesseilla, jotka tukevat maalaamon energiankulutuksen ja päästöjen jatkuvaa vähentämistä.

Uudessa akkujen kokoonpanoyksikössä integroidaan akkukennot ja -moduulit auton pohjarakenteeseen. Myös autojen kokoonpanoyksikköä uudistetaan seuraavan sukupolven sähköautoja varten. Käyttöön otetaan esimerkiksi uusi liitospiste, jossa auton ylärunko ja pohja kohtaavat ensimmäisen kerran.

Torslandan tehtaan vuosikapasiteetti on 300 000 autoa, ja se on yksi Volvon pisimpään toimineista tuotantolaitoksista. Ruotsin kuningas Kustaa VI Aadolf avasi sen vuoden 1964 huhtikuussa, ja se oli pitkään maan suurin yksittäinen työnantaja. Tällä hetkellä Torslandan tehdas toimii kolmessa vuorossa ja työllistää noin 6 500 henkilöä.